Määrällinen
(kvantitatiivinen) ja laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus ovat lähestymistapoja.
Määrällistä ja laadullista tutkimusta ei voi tarkkarajaisesti erottaa toisistaan.
Niiden on määrä täydentää toisiaan. (Hirsjärvi ym. 2009.) Kvantitatiivisessa tutkimuksessa
noudatetaan ennalta määrättyä suoraviivaista tutkimusprosessia. Kvalitatiivisen tutkimuksen
tutkimusprosessi elää tutkimuksen tekemisen aikana, sillä tutkija tarkastelee
ja tulkitsee aineistoa jatkuvasti tutkimusprosessin aikana. Määrällisen tutkimuksen
kulku on mahdollista kuvata ennalta, mutta laadullisen tutkimuksen tutkimusprosessia
ei voida täysin tarkasti. Kvalitatiivisessa tutkimuksessakin on
kuitenkin tiettyjä säännönmukaisuuksia, jotka toistuvat tutkimuksen aikana. (Polit
& Beck 2004.)
Kvantitatiivinen tutkimus
on kokeellista tai ei kokeellista. Kokeellisessa tutkimuksessa tutkija
tarkastelee esimerkiksi jonkin intervention tai lääkkeen vaikutusta. Ei
kokeellinen tutkimus keskittyy tutkimustiedon keräämiseen. (Polit &
Beck 2004.) Kvalitatiivisella tutkimuksella voidaan tuottaa
syvällistä, kokemuksiin ja uskomuksiin perustuvaa tietoa (Thorne 2015). Kvantitatiivisessa ja kvalitatiivisessa tutkimuksessa
päätetään aluksi tutkittava aihe, johon pyritään löytämään vastaukset
tutkimuksen edetessä. Kvantitatiivisessa ja kvalitatiivisessa tutkimuksessa
on tärkeää, että tutkija tutustuu aihealueeseen ja siihen tutkimusympäristöön,
jossa tutkimus tapahtuu.
(Polit & Beck 2004.) Kvantitatiivisessa
tutkimuksessa tutkija on aihealueen asiantuntija, mutta tilastotieteellisten
keinojen käyttäminen voi edellyttää tilastotieteen asiantuntijuuden
yhdistämistä tutkimuksen tekemiseen (Uhari & Nieminen 2012).
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
eroavat aikaisemman tutkimustiedon käytön osalta. Kvantitatiivinen tutkimus
pohjautuu aikaisempaan tutkimustietoon, laadullisessa tutkimuksessa aikaisempaa
tutkimustietoa on vähän tai ei lainkaan (Polit & Beck 2004). Kvantitatiivisessa ja kvalitatiivisessa tutkimuksessa
muodostetaan tutkimuksen teoreettinen viitekehys ja käsitys tutkittavasta
aiheesta. Tutkijan on tärkeää tietää mikä teoria tutkimusta ohjaa ja mihin tutkimuskysymyksen
pohjautuvat. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa tutkija asettaa tutkittavasta
aiheesta hypoteesin/hypoteesit. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa
ei aseteta hypoteeseja, mutta laadullinen tutkimus voi tuottaa hypoteesin (Aira
2005). Tutkimustehtävä muotoillaan tutkimuksen suunnitteluvaiheessa (Cleary ym. 2014). Kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkimuksen
rajat eivät ole sitovia ja voivat muuttua (Polit ja Beck 2004).
Kvantitatiivisessa ja kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkija määrittää sen
tutkimusjoukon, jonka parissa tutkimusta tehdään. Tärkeää on valita sellainen
tutkittavien joukko, joka voi antaa tutkimukseen parhaiten vastaukset. (Metsämuuronen
2011.) Tämän jälkeen tutkija tekee tutkimussuunnitelman, jossa on
kuvattuna tutkimuksen eteneminen mukaan lukien tutkimusmetodit ja
tutkimusjoukon kuvaus. Vaikka kvalitatiivisessa tutkimuksessa ei
voida ennalta määrittää sitä, kuinka tutkimus etenee, on kuitenkin mahdollista suunnitella esimerkiksi
tutkimuksen aikatauluja, päättää kuinka aineistoa kerätään ja kuka aineistoa
kerää. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa aineisto kerätään,
tarkastetaan ja analysoidaan. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa voidaan
aineistoa kerätä ja analysoida samanaikaisesti. (Polit & Beck 2004.)
Kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto kerätään strukturoidusti (Metsämuuronen
2011) ja sen keräämiseen tulisi käyttää luotettavia ja tarkkoja mittareita. Luotettavan kvantitatiivisen tutkimuksen
aineiston tulisi olla korkea laatuista. (Polit & Beck 2004.) Kvalitatiivisessa tutkimuksessa
aineistoa voidaan kerätä vapaammin (Metsämuuronen 2011) ja tutkimuksen
luotettavuutta tuodaan esille aineisto esiin nousevien kokemusten ja
näkökulmien kautta. Kvantitatiivisen tutkimuksen johtopäätökset
perustuvat tutkijan tulkintaan, kvalitatiivisessa tutkimuksessa
johtopäätökset muodostuvat tutkittavien tulkinnasta tai kokemuksesta. (Polit
& Beck 2004.)
Kvalitatiivisessa
ja kvantitatiivisessa tutkimuksessa muodostetaan tutkimusraportti. Kvalitatiivinen tutkimus
kertoo sanallisin esimerkein kuvailtavasta ilmiöstä, kun taas kvalitatiivinen tutkimus
perustuu numeerisiin kuvauksiin. Kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen
tekemisessä noudatetaan samoja tutkimuseettisiä sääntöjä. (Polit &
Beck 2004.)
Milloin sitten
valita laadullinen tutkimus, entä milloin käyttää määrällistä otetta?
Molemmille suuntauksille on paikkansa. Laadullista tutkimusta käytetään kun
tutkittavasta ilmiöstä on vähän tietoa, tutkittavasta ilmiöstä hautaan saada
aiempaa syvällisempi näkemys tai hyvä kuvaus. Määrällistä tutkimusta käytetään
kun tutkittavasta ilmiöstä on jo tietoa, määrällisellä tutkimuksella
pyritäänkin yleistämään.(Kananen 2015.)
Tänä päivänä näitä tutkimussuuntauksia myös yhdistellään (mixed methods).
Samassa tutkimuksessa voidaan siis käyttää määrällistä ja laadullista otetta esimerkiksi vuorotellen, peräkkäin, tai
rinnakkain. (Hirsjärvi & Hurme 2014.) Kahden tutkimismetodin
yhdistäminen voi lisätä tutkimuksen luotettavuutta (Hussein 2009).
LÄHTEET
Aira M (2005) Laadullisen tutkimuksen arviointi. Duodecim. www-dokumentti. http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo94977.pdf. Viitattu
2016/11/3
Cleary M, Horsfall J
& Hayter M (2014) Qualitative research: quality results? Journal of
Advanced Nursing 70(4): 711 - 713. 3p
Hirsjärvi S & Hurme H (2014) Tutkimushaastattelu -teemahaastattelun teoria ja käytäntö.
Helsinki. Gaudemus.
Hirsjärvi S, Remes P
& Sajavaara P (2009)
Tutki ja kirjoita. Helsinki. Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Hussein A (2009) The
use of triangulation in Social Sciences Research: Can
qualitative and quantitative methods be combined? Journal of
comparative Social Work.4(1):1-12.
Kananen J (2015) Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai
pro gradun alusta loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Metsämuuronen J(2011) Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Helsinki . International Methelp Oy.
Polit D & Beck T
(2004) Nursing research, principles and methods. Lippincott Williams & Wilkins.
7. painos. Philadelphia. USA.
Thorne S (2015) The Status and Use Value of Qualitative Research
Findings: New Ways to Make Sense of Qualitative Work. www-sivu. https://www.researchgate.net/publication/275336230_The_Status_and_Use_Value_of_Qualitative_Research_Findings_New_Ways_to_Make_Sense_of_Qualitative_Work. Luettu 2017/13/3.
Uhari M & Nieminen P (2012)
Epidemiologia ja biostatiikka. Duodecim/Opinportti. 2. uudistettu painos.
Oikoluku ei olisi pahitteeksi, kirjoitusvirheitä ja ajatuskatkoksia havaittavissa.
VastaaPoista