Uusi mittari
- Käsitteellistäminenaiempaan aineistoon perehtyminen ja sen perusteella:
-käsiteanalyysi, kun tietoa on, mutta kaikki ei ymmärrä käsitettä samalla tavalla
-käsitesynteesi, kun ei riittävästi tietoa, määritellään itse käsitteen sisältö
- Kyselylomakkeen laatiminen
-millä väitteillä (indikaattorit) mitataan käsitettä?
-usein käsitteet vaikeasti mitattavia ja tarvitaan useita kysymyksiä mittaamaan yhtä käsitettä - Esitestaus
-esitestataan noin 10%:n osuudella varsinaisesta otoskoosta
-asiantuntijapaneeli tai asiantuntija arvio testaa validiutta, mittaako kyselylomake juuri sitä mitä sen halutaan mittaavan?
-onko vastaajat ymmärtäneet kysymykset oikein, ovatko he vastanneet kaikkiin kysymyksiin, jos johonkin kysymykseen systemaattisesti jätetään vastaamatta, mieti miksi
-pohdi selittääkö esim. ulkoasu huonoa vastausprosenttia?
-esitestauksen avulla voidaan virheet huomata ja korjata ajoissa! - Korjaus
-korjausten jälkeen, esitestaus tehtävä aina uudelleen
-yhdenkin sanan muuttaminen voi muuttaa sisältöä niin, että lukija ymmärtää sen väärin - Pilot-aineistonkeruu
-tehtävä samalla tavoin kuin aikoo varsinaisen aineistonkeruun tehdä, (esim. verkkokysely) jotta huomaa ongelmat esimerkiksi järjestelmässä
-validiteetti ja reliabiliteetti
-syötä tilasto-ohjelmaan, jotta näet miten lomakkeet vastaukset siellä käyttäytyy
-ovatko jakaumat vinoja, puuttuuko tietoja?
-saa arvokasta tietoa lomakkeen käytettävyydestä (esim. kysy lomakkeen täytön aloitus ja lopetusaika, niin tiedät kauanko lomakkeen täyttämiseen menee ja voit informoida tutkimukseen osallistuvia)
Lomakkeessa huomioitavia asioita
- muista selkeys
- fontti
- fonttikoko
- pituus
- rakenne
- loogisuus
- asteikko (asteikon pysyttävä samana, ettei turhia virheellisiä vastauksia)
- kysymysten ymmärrettävyys ja sisältö
- ei ammattikieltä
- kysy vain yhtä asiaa kerrallaan
- omakohtaisiin kysymyksiin parempi vastausprosentti
Lähteenä Satu Elon luento Kyselylomakkeen/mittarin laatiminen 11.1.17
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti